Michèle’s Blog – Aflevering 22 – Salsa dansen is altijd magisch !

MICHÈLE’S BLOG

Salsadansen is altijd magisch!

Iedereen heeft wel iets te zeggen over het salsadansen. Hoe het moet! Wat het mooist is! Wie het het best kan! Voor de ene is het vooral veel plezier maken, voor de andere een heel serieuze zaak van zien en gezien worden. Als salsalerares heb ook ik uiteraard een uitgesproken mening.

Altijd een connectie

Wanneer ik terug denk aan mijn danservaringen in Cuba, hadden alle dansers waarmee ik danste één ding gemeen. Het ging steeds over die connectie met die ander. Ik voeg mij hier graag aan toe. Wat voor zin heeft het als iemand daar de ene shine na de andere uitvoert, terwijl de danspartner niet weet wat te doen. Ja, de ene danst al beter dan de andere. Maar als je alleen danst, dan dans je alleen, en dan heeft geen enkele koppeldans zin. Want salsa is en blijft een connectiedans. Een samenspel tussen twee personen. Een moment in de tijd waarbij de tijd wordt gespendeerd in elkaars aanwezigheid en energieveld. In dit alles speelt de leider een primordiale rol. Als leider dien je letterlijk de leiding te nemen over een gezellig samenspel.

In Cuba zag ik senioren dansen op leuke pleintjes met een live-orkestje. Vanuit hun cultureel erfgoed leven volgende termen: samenspel, een gezellige namiddag, meegaan met de muziek, inleven met de danspartner, technisch nadenken, beheerst genieten. De relatie mannen als leiders en vrouwen als volgers vind je vaak terug bij oudere danskoppels. Ze voelen niet meer de behoefte om te showen of om te imponeren. Ze willen een leuk moment. Een leuk moment met die ander waarbij lichamen zoeken naar gelijke uitvoering zoals zwanen op een meer.

Het is een feit dat je met sommige dansers een betere connectie maakt als met andere. Ze noemen het de “dansklik”. Er is een dansklik of er is geen dansklik en dat is gestoeld op wat echt is. Je mag nog zo hard je best doen, met sommige dansers zal het altijd natuurlijker en intenser gaan als met anderen. Dat is in alle aspecten van het leven en dus ook met dans.

“Natuurlijkheid” is dan ook heel belangrijk als het gaat over wat klopt, wat goed aanvoeld en bijgevolg juist wordt uitgevoerd.

Natuurlijk

Dat moment is vaak gekoppeld aan het uitvoeren van danspasjes in combinatie met technische vaardigheden. Technische dansmoves waarover wordt nagedacht en een combinatie vormen van techniek en natuurlijkheid.

Clean

In alles staat voor mij de dansterm “Clean” centraal. Wat bedoel ik hiermee?

Wat heeft het voor zin als je als leider ingewikkelde figuren wil uitvoeren als de volger totaal niet begrijpt wat je doet. Wat heeft het voor zin als je als volger letterlijk volgzaam wordt in alles wat de leider oplegt zonder nadenken? Volgers dienen te volgen maar ook na te denken. Dansen kan dan ook niet voor mij zonder denkprikkels. En dus bedoel ik met het woord clean : afgewerkt, gekaderd, technisch netjes.

Er is een gezegde: “waar geen orde is, is geen bestaan”. Als we dat dan al eens toepassen op dans in het algemeen dan ben je verplicht ook in deze stelling mee te gaan en te refereren naar de vele danstechnieken die aan de basis liggen van prachtige schouwspelen. Uiteraard neemt klassiek ballet daar de eerste plaats in maar wat zo leuk is aan de salsa uit Cuba is dat het meeste is ontstaan vanuit die klassieke technieken en heel veel Cubanen dansen zowel klassiek als salsa. Het mooiste blijft toch de son. Een esthetisch verheven dans waar natuurlijk op een natuurlijke manier heel veel cleane danstechnieken zijn in verwerkt.

Gebruikelijk kan ik het niet laten een filmpje te posten van Mario Charon Alvarez:

Dromerig

Als volgende term hou ik van “dromerig” dansen.

Alsof je als het ware met die ander een beetje wordt opgelift en boven de grond gaat bewegen.

In dansfilms, tekenfilms, animatie heeft iedereen wel eens iemand zien dansen in de lucht.

Dat hoort zo ook volgens mij in het dansgebeuren met die ander. Eventjes vergeten wat er allemaal rondom gebeurd en eventjes alles loslaten en overgeven aan een vonkje magie.

Uiteraard is de disney dans van Belle en het beest, de referentie bij uitstek. Wat een absoluut romantisch en prachtig tekenmoment. Voor de gelegenheid laat ik jullie hier nog even genieten.

Zelf is dat dansmoment voor eeuwig in mijn ziel gekerfd, toen Rik me uitnodigde voor een onvergetelijke avond op Broadway New York, waar we Belle en het beest een hele avond in het “echt” konden ervaren.

Achteraf gingen we nagenieten in een prachtige Newyorkse bar waar we echte “martini’s” dronken tot s’ochtends en waar we babbelden en babbelden en babbelden, onszelf wereldburgers voelend. Twee jonge Belgen in een zo overweldigende stad als New York :

Warm

Een goede dans kan niet als het niet “warm” aanvoelt. Wanneer de hitte rondom slaat voel je je levend en gelukkig. Warm is een basis regel voor goed dansen. Alleen of in koppel, je krijgt het pas warm als je ten volle gaat, je volledige energie smijt in het moment. Warm in dans kan dan ook enkel door snelheid, intensiteit, kracht, veerkracht, flexibiliteit, beweeglijkheid. Cubaanse salsa is doordrengd met deze termen en wordt daarom zo graag gedaan door mensen met heel veel energie.

Wat natuurlijk geweldig is, is kunnen dansen op een hete zomerdag waar je volle bak gaat en waar het zweet je uitbreekt alsof je net een paard bent dat zich te pletter rent op de de renbaan. In mijn geval, ontstaat diezelfde warmte als ik in de brandende zon, gekaatst op de witte oppervlaktes van sneeuw en ijs, de ene piste na de andere piste afski. Je lichaam wordt zo warm dat je jezelf in een sauna waant, terwijl de frisse wind je gezicht bedwelmt met pareltjes vocht.

Een waar genot.