Michèle’s Blog – Aflevering 10 – Af en toe terug naar Yma Sumac

MICHÈLE’S BLOG

Af en toe terug naar Yma Sumac

In de tweede blog betreft Fania sprak ik over Célia Cruz.

Peruviaanse Sopraan

Maar af en toe zoek ik graag het gezelschap op van de peruviaanse sopraan Yma Sumac.

Op wikipedia omschrijven ze haar als een Peruaanse zangeres die in de jaren vijftig furore maakte als vertolkster van exotische muziek. Zij werd voornamelijk bekend vanwege haar stembereik dat vier octaven omvatte (geboren september 1922 en gestorven op 1 november 2008)

Enige jaren terug maakte Etage Tropical samen met Misladys Gaïnza uit Madrid een choreo op haar allerbekendste nummer als een soort eerbetoon.

Het nummer uit 1954 is een absolute vertaling en aanloop tot de latere mambo en salsawerken.

Over het algemeen als je in het salsamilieu over Yma Sumac spreekt dan kijken de meeste je aan alsof je over iets praat dat totaal uit de context is gegrepen en ook nog eens niet belangrijk is. Maar in het gezelschap van kenners gaan de ogen finkelen en de kerstlichtjes in een kerstboom aan.

Yma Sumac is de vertaling van de Latijnse cultuur en omdat het toch een blog is kan al wie dan eventueel wel geinteresseerd zou zijn, met haar kennis maken.

De site https://www.yma-sumac.com/  is fantastisch en daar vind je o.a. een lijst van de vele opgenomen songs.

https://www.youtube.com/watch?v=seo8sD5BWlE

Vanessa Paradis

Vanessa Paradis ooit ontdekt door de legendarische Serge Gainsbourg (nog zo één van mijn favorieten) zingt over Yma Sumac in haar meest bekende mambodeuntje“Joe le Taxi”

Vanessa Paradis die “une française” is avant la lettre blijft natuurlijk ook altijd geassocieerd aan het huis van “Chanel” en was lang de muze van “Karl Lagerfeld”.

Umm Kulthum

Ook al liggen de dames niet enkel in continenten maar zowel inhoudelijk als vocaal letterlijk mijlenver uit elkaar. Voor mij is er grote gelijkenis en verwantschap tussen Yma Sumac en Umm Kulthum (1904 – 1975)

Beide vrouwen werden iconenen in de muziekwereld.

en zijn voorbeelden van perfectie.

Umm Kulthum had even goed in mijn blog over Flinta kunnen vermeld worden

Aangezien ze leerde zingen op zo lage toon enkel en alleen omdat ze in de begin jaren van de twintigste eeuw in het conservatieve Egypte als jongen verkleed naar de zanglessen ging.

Dergelijke dingen daar moet over geschreven worden…. zeker in het huidig klimaat, dergelijke dingen mogen niet worden vergeten en dus ook niet Umm Kulthum.

Misschien denken jullie, o ze is nu opnieuw aan het bloggen over de vrouwen, maar ik vind ze gewoon de moeite waard om te vermelden en belangrijk dat ze blijvend worden herinnerd.

Natuurlijk blijft er maar één zanger en artiest voor ever en ever de nummer één whauw het is een man.

Geen salsa, geen klassieke muziek maar toch de allerbelangrijkste zanger doorheen mijn leven. Bij deze hier de onafgebroken nummer 1 in mijn top duizend lijst.

En ja  “I only want to see you dancing in the purple rain”

Maar over hem een andere keer…..